2012 m. gegužės 18 d., Penktadienis

Jie kalba

Homoseksualumo nušvietimas Lietuvos žiniasklaidoje

Parengė Žurnalistika kitaip
2010 m. lapkričio 07 d., Sekmadienis
Degtukai

Apie viešojo homoseksualumo nušvietimą (T. Petravičiaus nuotr.)

Jei seksualinės mažumos susilaukia spaudos dėmesio, susitikimų rezultatai dažniausiai būna su dramatizmo prieskoniais ir nuorodomis apie mažos socialinės grupės dideles problemas. Bet ar tikrai seksualinės mažumos pateikiamos neutraliuose kontekstuose? Ar tikrai žurnalistai geba į seksualines mažumas žvelgti be išankstinio nusistatymo ir be savo „tiesų“?

Lygių galimybių plėtros centro išleistame leidinyje „Lygybės retorika: žiniasklaida ir (ne)stereotipinė lyčių reprezentacija“ pateikiamas visas sąrašas patarimų rašantiems apie gėjus, lesbietes, biseksualius ir transseksualius asmenis (jis padeda propaguoti moterų ir vyrų lygybę). Keli punktai iš sąrašo:

• Atkreipkite dėmesį į kalbą ir ieškokite neutralių terminų. Yra daug reportažų, kuriuose kitokios (nei heteroseksualios) orientacijos žmonės aprašomi žeminančiais ir užgauliais žodžiais.

• Įsidėmėkite, kad transvestitai ir transseksualai nėra tas pats. Transvestitai – tai žmonės, kurie rengiasi tradiciškai priešingos lyties drabužiais. Transseksualai – tai žmonės, kurių kūno sandara neatitinka lytinės tapatybės jausmo; kitaip tariant, autonominę vyro sandarą turintis asmuo jaučiasi moterimi, o anatominę moters sandarą turintis asmuo jaučiasi vyru. Transseksualai gali norėti (bet gali ir nepageidauti), kad būtų atlikta brangi ir rizikinga lyties pakeitimo operacija.

• Daugelis žmonių ypač neigiamai nusiteikę seksualinių mažumų atžvilgiu. Kai kurie ekspertai, politikai ir dvasininkai, kalbėdami apie kitokios seksualinės orientacijos žmones, vartoja agresyvius, įžeidžiančius žodžius. Tačiau žurnalistui (-ei) nėra būtina cituoti užgaulių ir žeminančių pasisakymų. Jei nėra kitos galimybės, perfrazuokite jų žodžius. Tačiau jeigu vis dėlto nusprendžiate cituoti tiesiogiai, paminėkite, jog patys seksualinių mažumų atstovai mano, kad tokia kalba yra žeidžianti ir kurstanti priešiškumą.

• Kritiškai vertinkite nuomonę tų ekspertų, kurie įrodinėja, jog seksualinių mažumų atstovai verbuoja vaikus, sąmoningai platina ŽIV ar kaip nors kitaip kenkia visuomenei. Jei jums kas nors sako, pavyzdžiui, kad 50% gėjų tvirkina jaunus berniukus, paklauskite, kur konkrečiai tokią statistiką galima rasti. Labai da-nai ekspertais save vadinantys žmonės tokio pobūdžio dezinformaciją arba iškreiptą informaciją naudoja tam, kad nuteiktų visuomenę prieš seksualinių mažumų atstovus.

Leidinyje patarimų sąrašas ilgesnis, tačiau verta pamąstyti bent apie šią jų dalį ir pasiklausyti minčių apie viešąjį homoseksualumą: homofobišką ir įžeidų kalbėjimą Lietuvos žiniasklaidoje.

 




Griežtai draudžiama informaciją kopijuoti, dauginti, platinti, republikuoti, panaudoti interneto svetainėse arba kitose informavimo priemonėse be raštiško VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.zurnalistika-kitaip.lt kaip šaltinį su aktyvia nuoroda. Visas leidinio turinys yra apsaugotas anti-plagijavimo sistema COPYSCAPE.
Žurnalistika kitaip
Komentarų skaičius: 22

*Tata|2010-11-07 12:50

Skaitant šią medžiagą, pasąmonėje susiformavo sovietmečiu labai priverstinai populiaraus "šlagerio" žodžiai; "....kas buvo nieks-tas bus viskuo...". Šitaip propaguodami "mažumas" ar nesulauksime, kad jie taps dauguma.
Kada aš "pažeidžiu" jų interesus, esu "homofobas", kada jie pažeidžia mano interesus ir aš ginuos - vėl aš homofobas. Tai kaip man išmokti būti tolerantiškam?

Našlė juodoji|2010-11-07 14:48

Tai Tata per daug tolerantiškas. Medžiaga skiriama netolerantiškiems žurnalistams ir visiems prijaučiantiems homofobams. Kadangi Tata ne homofobas, už tai šitokia reakcija :D.
Kas ten per daina "kas buvo nieks - tas bus viskuo"? Čia apie homoseksualus sovietmečiu? :D

*Tata|2010-11-07 15:03

Tai ištrauka iš bolševikų himno "Internacionalas":D

Polububijus|2010-11-07 15:05

Pilnai pritariu. Galu gale homofobija - tai lygiai tokia pati nuomonė nuomonė, kurią lygiai taip pat reikia gerbti. O mūsų žiniasklaida jau seniausiai nėra neutrali ar objektyvi. Kas antrame straipsnyje galima rasti ironijos, sarkazmo ar kažkokio šališkumo. Ir tai gali žeisti daugybę visuomenės grupių, tačiau mes kažkodėl pastebime, kad žeidžiama tik viena.

Polububijus|2010-11-07 15:06

(pritariu *Tata komentarui).

Našlė juodoji|2010-11-07 16:30

Daina priverstinė, virtimas iš nieko viskuo - ne, priverstinėmis dabar galim vadint žmogaus teises ir jų gynybą. O tie homoseksualai kaip kovojo už savo teises taip ir kovoja. Iš esmės niekas nesikeičia.

Inga*|2010-11-07 17:21

Lietuvos tauta yra viena netolerantiskiausiu tautu Europos Sajungoje. Tai siaubinga tiesa. Nebutu patyciu, patys homoseksualai nesiviesintu taip. Tyciojimasis yra ne tik is homoseksualu bet is kitatauciu, kitatikiu, juodaodziu. Pabandykite prisiminti Amerika, juodaodziu judejima uz savo laisve ir teises. Panasi situacija Lietuvoje su homoseksualais.
Tatai, rekomenduociau labai gera filmuku serija, kuriuos prodiusuoja Tadas Vidmantas apie Meduti ir Kuki.
http://www.youtube.com/watch?v=7wpJcsb3I8U
http://www.youtube.com/watch?v=j-DBvT-Kf28
Kiekvienas turi teise myleti ir buti mylimu.

*Tata|2010-11-07 17:35

Kai kam "Internacionalas", mieloji našle,(tame tarpe ir man) buvo priverstinė daina, o kai kas traukė ją "pilnais plaučiais", pasimėgaudamas, būdamas "niekas" ruošėsi tapti "viskuo". Kuo tai baigėsi žinome puikiai. Dabar labai madinga tapo ginti "skriaudžiamų" mažumų teises. O man atrodo, kad taip vadinamos "mažumos" užsiima destruktyviu visuomenės kiršinimu, nes nemanau, kad kas nors juos skriaustų; nei į kalėjimus sodina, nei į psichiatrines, skirtingai nuo "mažumų" išnaudotų vaikų, neuždaro, nei priimant į darbą anketoje reikalauja nurodyti "orientaciją", nei, nei, nei....Bet jeigu koks nors "mažuma" centrinėje miesto aikštėje darkosi, propaguoja viešai savo 'netradiciškumą", tuo pažeisdamas teisėtus mano interesus, tai aš tokiu "nuskriaustuoju" gėrėtis, liaupsinti jo "netradiciškumą" atsisakau.
Ir pabaigai toks pasamprotavimas:Kas gali paneigti, jog interviu kalbantis docentas nėra iš "netradicinių mažumų" praido.

Jūratė A.|2010-11-07 18:04

Negaliu neprisijungti prie diskusijos ir drįsčiau nepritarti *Tatai: nemanau, kad seksualinių mažumų gynimas - mada; mes kalbame apie žmogaus teises, o kaip teigia Žmogaus teisių stebėjimo instituto direktorius Henrikas Mickevičius, "Žmogaus teisės – tai konkretūs įsipareigojimai, kurių privalu laikytis, už jų įgyvendinimą atsiskaityti, susilaukti kritikos ir net žmogaus teisių teismo sprendimų."
Kalbant apie seksualines mažumas, netradiciškumas - nėra siekiamybė, "darkymasis" taip pat nėra sveikintinas, tačiau žmogaus teisės yra vienodos tiek seksualinių mažumų atstovams, tiek "daugumos" balsui, o jeigu Lietuvoje jaučiamas tolerancijos stygius ir disbalansas, tai prie to prisideda ne seksualinių mažumų "noras rengiant eitynes okupuoti sostinę", bet, pavyzdžiui, kai kurių Seimo narių šuoliai į aukštį ir į tolį per tvorą.
Tolerancija kitokiems nereiškia savų vertybių pamynimo. ;)

z-analitikas|2010-11-07 19:32

miela Ingute*, ačiū už labai nuotaikingų beigi spalvingų gerbiamo T. Vidmanto filmukų ciklą. Išdrįsiu pataisyti šiek tiek, panele Inga*, jus. Esu peržiūrėjęs visą filmukų ciklą, viena serija http://www.youtube.com/watch?v=nfBUphBhANM beigi Kukio personažas man asocijuojasi su jaunuoliu, vardu Fredis*, mėgstančiu tyčiotis iš senyvo amžiaus žmonių - nepagarba pensininkų partijos atstovei Ramutei Baubinienei ir jos pašiepimas, cituoju Fredį* "Tipiška mažai mąstančios socialistės retorika. Neuri išminties senolė"
http://www.zurnalistika-kitaip.lt/tiesiog-nuomones/kartu-dialogas-ismintis-ir-patirtis-vs-jaunatviskas-maksimalizmas#tx-komentarai-626

Tolerancijos kartais trūksta ir senyvo amžiaus žmonėms, tai iliustruoja gerbiamo Fredžio* komentaras beigi Kukio ir medučio filmukas.

Draugai, gyvenkime draugiškai beigi tolerantiškai.

Fredis*|2010-11-07 23:14

Ta bobutė mane balandžio mėnesį buvo gerokai supykdžiusi.
Dabar, kaip matome, pensininkai jau apsiramino ir ne tokie aršūs. Kaip ir z-analitikas su Inga*. Galbūt mano kritika buvo veiksminga. Visi žmonės su visomis savo keistenybėmis yra nuostabūs. Jūs šitaip mokate? http://www.youtube.com/watch?v=Vo0Cazxj_yc

*Tata|2010-11-08 06:33

Atsaku į gerb. H.Mickevičiaus mintis apie žmogaus teises, ypač "skriaudžiamų" seksualinių mažumų kontekste, galėtų būti romėnų retoriko Marko Fabijaus Kvintiliano pastebėjimas: "Tai, kas vienais atvejais vadinama laisve, kitais vadinama palaidumu". Taikliai "netoleranciją"(tik aš niekaip nesuprantu kuo konkrečiai ji pasireiškia) manau nusako ir kardinolo P.Dž.Heizo mintis, kad:"Galimybė daryti viską, ko tik norime, ne laisvumas ir ne laisvė, veikiau tai piktnaudžiavimas tikrąja laisve".
Toks jausmas, kad taip į 'seksualinių mažumų" saviraiškos problemas kaip aš žiūrintys žmonės tampame mažuma. Niekas mūsų pažiūrų negina, vadina netolerantiškais homofobais ir dar biesas žino kuo. Net ir mieloji Ingutė*, visą laiką deklaravusi esanti katalikiškų pažiūrų panelė (o ką apie mažumas ir šeimą sako Šventasis Raštas?), mano pažiūras kritikuoja, nesusimastydama, kad dažniausiai pasitvirtina liaudies patarlė:"Pats muša - pats rėkia". O jau kaip rėkia "vargšai" mažumos nuskriaustieji, tai baisu. Aidas net ir į "Žurnalistika - kitaip atsirito":D.

Inga*|2010-11-08 09:55

Nesuprantu as Tatos, kur jus matet Sventajame Raste pasisakymus su homoseksualumo draudimais. Zinokit isstudijavau Sventa Rasta kokius 5 kartus, jokiu draudimu neradau. Zinokit labai tingiu vartyti vel visa Sventaji Rasta, gal galetumet nurodyti kordinates. Cia tik siuolaikiniai popieziai su kunigais apsikarste auksu su prabangiom mantijom pasisako pries homoseksualuma, nors paciame Vatikane garseja skandalai apie pedofilijas. Viena kunigeli priciumpa, kita priciumta. Siaubas. Tikrasis Visagalis kuris vaiksciojo basas, su paprastu apsiaustu sake mylek visus ir tu mylimas busi.

*Tata|2010-11-08 11:37

Miela Ingute*,
Paskaityk Apaštalo Pauliaus Laiško romiečiams 1-21...1-32 eilutes. Ten rasi ir tokius žodžius; "...vyrai, pametę prigimtinius santykius su moterimis, užsidegė geiduliais vienas kitam, ištvirkavo vyrai su vyrais ir už iškrypimą jiems patiems būdavo vertai atsilyginama" Panašiai atsiliepiama ir apie moteris - lesbietes.

Inga*|2010-11-08 13:11

Apastalas Paulius - vienas is krikscioniu apastalu. Jis apastalu tapo jau po Jezaus Kristaus mirties ir prisikelimo, todel nepriskiriamas Dvylikai apastalu. Tata, zinokit as galvoju, kad jusu minimas apastalas nera patyres to tikro Jezaus mokymo. Romenams nukryziavus tikraji Visagali, ta tikraji kuris basas Jeruzales zeme vaiksciojo, jo pasekejai pradejo bruzdinti zeme, tai grese Romos imperijos suirute kuri buvo neisvengiama del per didelio kurupcingumo, per didelio godumo ir garbetroskulio. Siuolaikines demokratijos veidrodis po 2000 metu. Romenai panoro susvelninti krikscionisko pasaulio itampa, kilusia po Visagalio nukryziavimo. Romenai infiltravo savo apastalus, kas pikciausia kurie interpretavo Sventa Rasta savotiskai romenu naudai. Sventi Jezaus mokymai buvo iskraipyti. Nepykite Tata, bet jusu minimas Apaštalas Paulius man nekelia autoriteto. Tik i tikrojo Visagalio mokymus vertetu isiklausyti.

Jonux|2010-11-08 18:07

Ingutei:

Leviticus 18:22 says:
“ And with a man you shall not lie with as a man lies with a woman; it is an abomination. ”

Leviticus 20:13 states:
“ If a man has sexual relations with a man as one does with a woman, both of them have done what is detestable. They are to be put to death; their blood will be on their own heads. "

Cha netgi setonas yra gejus:

11:37 Neither shall he regard the God of his fathers, nor the desire of women, nor regard any god: for he shall magnify himself above all.

*Tata|2010-11-08 19:12

Miela Ingute*,
nors tai ir piktažodžiavimas, ką tu pasakei apie apaštalą Paulių, bet aš teisėju tavo sąžinei nebūsiu. Gal bent apaštalas Petras bus tau didesnis autoritetas. Paskaityk jo Antrąjį laišką.
Jeigu tikrai skaitei ( o reikėtų ir panagrinėti) penkis kartus Šventąjį raštą, tai Senajame testamente turėjai perskaityti tokias eilutes:
-Jei vyras sugultų su vyriškiu tarsi su moterimi, jiedu abudu nusikalto bjauriu iškrypimu-jie užsitraukė kraujo kaltę.
-Negulk su vyru kaip su moterimi - tai šlykštu.

Jonux|2010-11-09 00:45

Paskutines dvi ciatas, Tata, as jau pacitavau angliskai... :D

Beje senasis testamentas isvis klaikus, jame propaguojama: nacizmas, netolerancija, zudymas, moteru musimas, vaiku musimas pagaliais (ar net zudymas uzmetymu akmenimis)ir t.t. ir pan.

Inga*|2010-11-09 12:46

Nezinau Tata ar as jau esu minejusi, kad as esu giliai tikinti moderni krikscione. Tikriausiai jau minejau, kad is Svento Rasto semiuosi tik mano sirdziai priimtinas tiesas. Butu naivu tiketi, kad Sventas Rastas iki musu laiku isliko originalus nepakeitsas. Jis buvo is amziu amzius is lupu i lupas perduodamas vienu fasadiniu krikscioniu kitiems, kuriu galvoje vyravo vien godumo jausmas. Prisiminkite viduramzius. Kaip jus Tata jau minejote Jezus is Nasareto buvo basas, skarmalais apsijuoses, jusu minimas apastalas Petras buvo Romos kataliku baznycios pradininku, popieziumi. Popieziumi kuris dabar auksu vaiksto apsikarstes. Nukryziave Visagali nieksai romenai suprato, kad Jis venintelis pazadino stipria vienybe, zmoniu vienybe kuri buvo nekontroliuojama kazkam reikejo visa perimti i rankas. Visa tai pereme fasadiniai krikscionys. Taip atsirado Romos kataliku bažnycia. Tikrai tikintis zmogus zino jis turi ypatinga rysi su vieninteliu isrinktuoju. Jis jaucia kur yra tiesa ir sviesa Sventuosiuose Rastuose.

*Tata|2010-11-10 09:16

Panele Ingute*,

gal galite man, senam neišmanėliui, paaiškinti kokia tai naujai atsiradusi sekta "modernūs krikščionys", kurie gali tyčiotis iš Šventojo rašto dogmų, pašiepti Apštalų gyvenimą ir jų nuveiktus darbus, pasirinkti tiek iš Senojo Testamento, tiek iš Naujojo tik tai, kas pateisina egoistinius jų siekius. Aš per savo netrumpą gyvenimą apie tokius dar nesu girdėjęs.

Inga*|2010-11-10 11:51

Tai ne sekta, tai tikrasis tikejimas. Tikriausiai jums primtinas tas ziaurumas kuris yra aprasytas Senajame testamente. Galite mane kaltinti už pasityciojima, bet perskaitykite Senaji testamenta dar karta. Atkreipkite demesi i "bus nubaustas mirtimi", "abu bus nubausti mirtimi", "turi būti sudeginti", "jie turi būti nubausti mirtimi". Dabar Tata kaip jus rado daug daug tokiu pasikartojimu. Nesuprantu kodel jus verciate mane tiketi tokiomis Svento Rasto frazemis. Prisiminkite pamastykite kaip nieksai romenai plake rimbais Jezu is Nazareto Sventos Marijos sunu, kuris pradetas sventos dvasios. Isplake nieksai, prikale ji prie kryziaus, paliko ji vargsa viena. Prisiminkite Jo pasakytus zodzius. Prisiminkite ar jis liepe savo pasekejams kurie beatodairiskai juo tikejo nubausti mirtimi romenus. Prisiminkite Visagalio zodzius. Atleiskit jiems, jie nezino ka daro.

Tomas K.|2010-11-17 11:57

Iš esmės, komentarai tik dar kartą nesąmoningai patvirtina akivaizdžią tiesą: mūsų kultūra, pradedant mąstymu, baigiant kalbos struktūra iš esmės atstovauja tam tikrai tiesos suvokimo logikai, kuri, nors ir keisdama savo turinį, išlaiko tuos pačius pilnaverčio žmogaus apibrėžimo kriterijus. Mes galime kalbėti apie toleranciją. Mes galime kalbėti apie integraciją, bažnyčios įtaką ar žmogaus teises. Tačiau pats faktas, jog egzistuoja tam tikri subjektyvūs kriterijai, apibrėžiantys visavertį žmogų (tikėjimas, seksualinė orientacija, socialinė padėtis, etc.) rodo, jog visuomenė jaučiasi nesaugi. Ir taip, galima daug kalbėti apie Sovietų Sąjungą, Kristų, apie tai, kad pažeidžiamos heteroseksualų teisės, tačiau aukos demonizacija, ir priešingai, savęs vertimas auka, iš esmės kalba apie turinį, tačiau nekalba apie šio turinio prigimtines priežastis. Paprastai kalbant, žemindami kitus, vadindami juos netikinčiais, mažumomis, kitokiais, it pan. mes izoliuojame save subjektyvioje realybėje, norėdami apsaugoti save nuo tikrovės. O tikrovė yra tokia, jog žmonės yra skirtingi. Tiesiog niekada istorijoje nebuvo techniškai įmanoma to atskleisti (religininiai, ideologiniai, infrastruktūriniai barjerai). Jeigu mes norėsime išlikti homogeniška visuomene, teks susitaikyti, jog nemažą dalį visuomenės narių prarasime. Ne dėl ekonominių sumetimų, o dėl jų, kaip asmenybių suvaržymo.
Palikti komentarą
  1. * - žvaigždute pažymėtus formos laukus užpildyti būtina!



A. Macijausko premija
Nmedia 2010

Naujausios temos

Populiariausios temos

Karštos diskusijos

Nauji komentarai

© 2009 - 2012 VšĮ „Žurnalistika kitaip“. Visos teisės saugomos. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimą.