2012 m. gegužės 18 d., Penktadienis

Mini tyrimai

Viešosios įstaigos steigimas – internetu: pigiau, greičiau ir moderniau

2011 m. birželio 30 d., Ketvirtadienis
Organizacijos steigimas

Organizacijos steigimas

„Žurnalistika kitaip“ įkūrėjai jau beveik dvejus metus gyvuojantį tinklapį ir jame vykdomą veiklą nutarė institucionalizuoti – suteikti jam juridinį statusą. Kad savo patirtimi ir steigimo proceso niuansais galėtų pasidalinti su skaitytojais, o pastarieji turėtų galimybę stebėti mini virsmą „iš vidaus“, dalinsimės kiekvienu proceso žingsneliu. Iš vietos pajudame siekdami gauti „gyvesnės“ informacijos už įstatymų ir nutarimų failiukus, prieinamus internete.

Apie nevyriausybinių organizacijų steigimo niuansus pasakoja Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centro direktorius Martinas Žaltauskas.

Kokios naujienos nevyriausybinių organizacijų steigimo srity?

Teisingumo ministerija pažadėjo, kad liepos mėnesį įsigalios tvarka, kai nevyriausybines organizacijas bus galima steigti be notaro. Svarbu išsiimti elektroninį parašą ir jeigu kam nereikia įmantrių įstatų, specialių komitetų, pakomitečių, bus galima pasiimti internete prieinamą įstatų formą ir, pateikus būtiniausius duomenis, siųsti dokumentus internetu į Registrų centrą, susimokėti 100 litų už registravimą ir gauti organizacijos pažymėjimą.

Finansiškai tai bus patrauliau.

Pasikeitimams įsigaliojus, išlaidos bus minimalios. Dabar reikia sumokėti iki 1000 litų, nes šiuo metu asociaciją įsteigti vien pas notarą nuo 300 iki 500 litų kainuoja. Jeigu yra valdyba, jos narių parašų tvirtinimas kiekvienas kainuoja po 25 litus.

Nuo ko turėtų prasidėti viešosios įstaigos kūrimas?

Aš visą laiką sakau, kad reikia pradėti nuo idėjos. Negalima kurti organizacijos paskui galvojant, ką su ja veiksi. Čia lygiai tas pats, kaip su verslu – juk nekursi uždaros akcinės bendrovės, jei nežinai, ką su ja veiksi.

Kai žmogus turi idėją, jis masto, kaip ją institucionalizuoti. Tada jau ieškoma teisinės formos. Klausimas, kokios teisinės formos jam reikia: ar jam reikia fondo, kad jis būtų paremtas dalininkų principu, ar jam reikia asociacijos, kai nariai būtų vienijami bendrų interesų. Vadinasi, pirmiausia sprendžiama, ką veiksi, tada – kokia forma veiksi. Asociacijoje kiekvienas narys turi valdymo teisę, turi balso teisę, o, pavyzdžiui, viešojoje įstaigoje dalininkas arba keli dalininkai ir yra aukščiausi vadovai. Pas pastaruosius niekas neateis ir nepamojuos savo balsu – jie patys viską sprendžia.

Kai apsisprendžiama, kokios formos norima ir jau einama registravimo link, parengiami įstatai, kurių šablonus galima rasti internete, Registrų centro puslapyje, ir kitur, susirašomi tikslai ir veiklos, parašomas steigimo protokolas. Jei numatoma valdyba, tuo pat metu vykdomi valdybos rinkimai. Ir jau po to su įstatais bei steigimo dokumentais ir organizacijos buveinės savininko sutikimu einama pas pasirinktą notarą ir viskas jam pateikiama. Notaras įvertina įstatus, „pasikabinėja“ prie jų, kad pinigų daugiau galėtų paimti, kai ką pakeičia – tai jau norma, mat iš karto tvirtindamas notaras privalėtų imti tik minimalią sumą.

Kai notaras viską patvirtina, yra du keliai: vienas, kai notarui sumokama ir jis steigėjams atstovauja Registrų centre, kitas – steigėjams grąžinami notaro patvirtinti dokumentai ir šie patys turi eiti į Registrų centrą jų atiduoti. Per kelias darbo dienas Registrų centras įsteigia organizaciją ir atiduota steigėjams vieną originalų įstatų egzempliorių bei organizacijos pažymėjimą. Po to steigėjai eina į banką, atsidaryti organizacijos sąskaitų.

Beje, dar nėra tikslios datos, tačiau nuo šių metų liepos mėnesio nebebus antspaudų. Tai irgi savotiškas palengvinimas.

Kokios dažniausios nevyriausybinių organizacijų steigėjų klaidos? Įstatų rengimas?

Taip, praktiškai dažniausiai steigėjai klumpa rengdami įstatus.

Kodėl? Nepajėgia apsibrėžti, ką darys ir ko nedarys?

Organizacijų steigėjai teisinių žinių turi minimaliai arba jų visai neturi, todėl jie dažniausiai pasikliauja notarais arba dar kažkuo. Tačiau aš visiems patariu: kai nežinai, kaip ir ką daryti, reikia imti pavyzdinius įstatus – paprastus, be jokių apsukimų. Juk vykdant veiklą ir išryškėjus įstatų trūkumams, visada galima daryti pakeitimų. Juo labiau, kad dabar įstatų pakeitimų procedūros bus organizuojamos taip, kad nereikėtų vėl eiti pas notarą, vėl mokėti pinigų – įstatus bus galima pasikeisti internetu.

Kiekviena organizacija turi savo misiją, ji ir yra pagrindiniai nuostatai. Pavyzdžiui, mūsų organizacija mažiau į įstatus, daugiau į savo misiją žiūri. Įstatus tikriname tik tiek, kiek reikia teisiškai. Dauguma organizacijų pernelyg įlenda į įstatus, rakinėja, rakinėja, kablelius dėlioja, dėlioja... Įstatai nėra tiek svarbūs, kiek organizacijos misija – kam ta organizacija yra reikalinga. Labai dažnai jaunimo organizacijose tai pasitaiko, kai jos veiklos turinio neturi, bet susirenka tam, kad įstatus peržiūrėtų.

Ar Lietuvos įstatyminė bazė yra palanki nevyriausybinių organizacijų veikimui? Ir konkrečiai, ar įstatymui palankūs viešųjų įstaigų gyvavimui ir veikimui?

Nesakyčiau, kad jie yra nepalankūs. Dirbti galima. Anksčiau buvo minusų, kai buvo draudžiama ūkinė komercinė veikla, dabar ji yra leistina. Jeigu kalbame apie buhalteriją, ji tvarkoma taip pat kaip verslo sektoriuje, nėra išimčių ar nuolaidų. Tarsi kazusas: nevyriausybinė organizacija yra ne pelno organizacija, tačiau jei iš ūkinės komercinės veiklos gauna daugiau kaip 25 tūkst. litų per metus, ji nuo tos sumos moka pelno mokestį. Tai lyg savotiški niuansai, kai esi ne pelno organizacija, bet gali tekti mokėti pelno mokestį; esi ne komercinė organizacija, bet gali vykdyti ūkinę komercinę veiklą. Tačiau tai labiau politinis – filosofinis klausimas.

Dabar visi ne pelno subjektai turi teisę organizuoti savanorišką veiklą, o to daryti negali verslo įmonės. Taip pat galima kompensuoti su savanoriška veikla susijusias išlaidas – telefono, kelionių, pragyvenimo...

Jeigu žmonės susiduria su kažkokiais nevyriausybinių organizacijų veikimo neaiškumais ar problemomis, tegul viešai apie tai pasako ir tai greitai išsispręs arba mes, kaip organizacija, prašysime, kad atitinkamos institucijos paaiškintų.

PAPILDYTA

2011 08 03

Po pokalbio su Valstybės įmonės Registrų centas atstovais paaiškėjo, kad Viešųjų įstaigų steigimas elektroniniu būdu planuojamas, tačiau apie detalesnius planus ar juo labiau tokio būdo įsigaliojimo datą šiandien negali būti nė kalbos.

Juridinis adresas – pirmas žingsnis siekiant juridinio asmens statuso




Griežtai draudžiama informaciją kopijuoti, dauginti, platinti, republikuoti, panaudoti interneto svetainėse arba kitose informavimo priemonėse be raštiško VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.zurnalistika-kitaip.lt kaip šaltinį su aktyvia nuoroda. Visas leidinio turinys yra apsaugotas anti-plagijavimo sistema COPYSCAPE.
Žurnalistika kitaip
Komentarų skaičius: 13

Ina|2011-06-30 13:15

Teisingai, jau seniai reikejo internetu padaryt procedura

z-analitikas|2011-06-30 20:50

Labai gerai, kad visa biurokratija bus suelektroninama. Teisinė Lietuvos sistema yra viena iš biurokratiškiausių ir neskaidriausių sistemų Lietuvoje. Biurokratas teisininkas ir pirštų nepajudins, kol pora šimtų į leteną neįkiši. Sumažės Lietuvos kyšininkavimo rodiklis. Nauja sistema mažins Lietuvos korumpuotumo lygį, kaip sakoma lazda turi du galus. Bedarbystė sąlyginai padidės, niekas nemokės atlyginimo biurokratams, kurie anksčiau lupikaudavo iš peties. Jeigu statistinis Lietuvos biurokratas linkęs kyšininkauti, reikia jį reabilituoti nukirsdinant pinigų padavimą. Netekę gerai apmokamo darbo žmonės susimąsto apie savo dvasinio pasaulio vertybes. Dažniausiai virsta sąžiningais piliečiais, pradeda kovoti už laisvą žodį, teisingumą, ant automobilių prisiklijuoja violetinių veliavėlių.

Pilietis|2011-07-03 02:41

Straipsnyje nemazai netikslumu. visu pirma tai, kaip paaiskino registru centre, kad tvarka kai bus galima steigti internetu, anksciausiai bus nebent rugpjuti, nes liepa visi atostogaus. Antra registracija kainuoja 107lt, plius laikino vardo itraukimas i registra 56lt plius skaitmeninis sertifikatas usb laikmenoje is RC 150lt (susidaro nemenka sumele)
Apie anspauda nieko negirdejau, man tai naujiena, netikiu, per daug gerai skamba,kad butu tiesa..

Pilietis|2011-07-03 02:48

Ai dar del savanoriskos veiklos, tai istatymas nors ir priimtas, bet isigalios tik nuo rugjucio.. tad kolkas apie kompensavima islaidu savanoriams negali buti ne kalbos..
Tai cia tai ka as zinau! Nezinau is kur jus gavote tokia informacija, bet ji mazu maziausiai netiksli arba jus kazkas suklaidino..
Tai tokios butu mano pastabos jums. Sekmes!

Jūratė A.|2011-07-03 13:28

Pilieti, kadangi tekste esančią informaciją pateikė Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centro direktorius Martinas Žaltauskas, o Jūs ją vertinate kaip netikslią, norėčiau sužinoti, kokie yra Jūsų pateikiamos informacijos šaltiniai?

51.8|2011-07-03 22:37

Susidaro įspūdis žmonės komentuoja neskaitę įdėmiai straipsnių. Kvepia idiotizmu. Straipsnio pradžioje antroje pastraipoje parašyta:
"Apie nevyriausybinių organizacijų steigimo niuansus pasakoja Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centro direktorius Martinas Žaltauskas."
Tuo tarpu atėję skaitytojai (aš apie komentatorių Pilietis) parašo: "Nezinau is kur jus gavote tokia informacija, bet ji mazu maziausiai netiksli arba jus kazkas suklaidino.." Idiotizmas.
Pagrindinė Lietuvos piliečių problema - nemokėjimas suprasti jiems parašytą informaciją.

Pilietis|2011-07-04 04:12

Saltiniai:
Registru centras igyvendinantis JAREP projekta;
SAD ministerija pateikusi savanorystes istatyma.
Lengva patikrinti, jei tik turite tam upo, paklauskite siu instituciju, dar karta perklauskita jusu pasnekovo ir viliuosi paaiskes visa tiesa!
Mano manymu apskritai, kaip pirminiu (ar bent vienu is saltiniu) turejo buti remtasi Registru centro pateikta informacija, tai butu visai logiska. Nesinori pirstu rodyti i straip. autoriu, bet tenka!

Pilietis|2011-07-04 04:34

Bet rimtai, net akis bado toki netikslumai, kar ir tai, kad registru centras jau pusmetis, kaip neisdavineja, taip vadinamo organizacijos pazymejimo (originale: registracijos pazymejimo)
stai:
http://www.registrucentras.lt/naujienos/index.php?mod=news&act=view&id=4613
Matosi, kad zmogus labai nutoles nuo tiesos ir daug kur prasauna pro sali!

51.8|2011-07-04 13:58

Pilietis mane prajuokino, gerai, kad juoktis sveika. Buo paprašyta nurodyti pateikiamos informacijos šaltinį, o pilietis atsifutbolino keliais protingai atrodančiais trumpiniais JAREP, SAD. Man tikrai "ponas" padarė įspudį :D Aš kaip eilinis skaitytojas, mėgstantis pakomentuoti, norėčiau jumis patikėti, bet nedegu noru visą dieną raustis po JAPER, SAD puslapius internete ieškodamas jūsų preštaravimų patirtinimų. Dažniausia diskutodami "ŽK" kolegos komentatoriai pateikia ištraukas iš šaltinių ir nuorodas į jų lokaciją (kalbu apie rimtus diskusijų dalyvius, o ne delfinius pezaliotojus) Todėl gerb. Pilieti, neatrodykite juokingai, o pasistenkite susikaupti ir parašyti normalų faktais ir šaltiniais pagrįstą komentarą.

Martinas|2011-07-04 17:37

Sveiki,

Pilietis matyt iš gretimos pietų kaimyninės respublikos, jei drąsiai tokiais teiginiais ir nuomonėmis dalijasi.

Visų pirma dėl registravimo, duodamas interviu aiškiai pasakiau, jog nuo šios vasaros (preliliminariai tai turėjo būti liepos pradžia, bet Teisingumo ministras išreiškė prašymą neturėti konkrečios datos, kadanagi formalumų derinimai kaip visada užsitęsia). Tad truputį palaukti nebus sunku, o panikuoti neverta.

Dėl savanoriškos veiklos - priimtas įstatymas absoliučiai nieko nekeičia. Jis tik įtvirtina esamą savanoriškos veiklos vykdymo ir organizavimo principus. Taip kad ar prieš jam įsigaliojant, ar po jo įsigaliojimo, savanorišką veiklą galėjo vykdyti bet kuris asmuo, ją organizuoti bet kuri ne pelno organizacija, o apmokėti/kompensuoti savanoriui už jo patirtas išlaidas buvo ir yra galima, net ir nesant šiam įstatymui.

Trečia - dėl registracijos pažymėjimo. Juokinga, kai svaičiojama apie popierinės versijos pakeitimą į elektroninę formą ir teigiama, kad registracijos pažymėjimų nebeišduoda :) Jie buvo ir bus, tik forma mūsų tobulėjančiame pasaulyje keičiasi. Popierių keičia elektroninės laikmenos ir dėl to tik reikia pasidžiaugti.

Tikiuosi atsakiau į visus jūsų klausimus ir komentarus.

Martinas

P.S. kompiuterizuotas pasaulis suteikia galimybę daug kam būti incognito, bet jei jau tokie drąsūs komentuoti - prisistatykite kas esate, būtų lengviau komunikuoti :)

Pilietis (incognito)|2011-07-05 01:34

As pasakyma 'nuo sios vasaros' suprantu tiesiogiai, bet kaip matote eina jau antras vasaros menuo. O ministrui labai patogu nuo pat kadencijos pradzios uzimti tokia pozicija ir kalbeti abstrakciai be konkreciu datu. Kaip jau rasiau RC mane informavo, nauja tvarka galima anksciausiai rugpjuti (liepa visi atostogaus)
Del savanoriskos veiklos, tai dabar NVO nedrista kompensuoti islaidu, kad nekiltu nesusipratimu su VMI ir soc. paramos sistema.

Pilietis (incognito)|2011-07-05 01:36

Taip, dar del pazymejimo, tik atkreipiau skaitytoju demesi, nors asmeniskai linkes likti prie popieriniu, nes su dabartiniu skaitmenu kratiniu,kyla daug nesusipratimu atidarant saskaita banke, darantis antspauda ir t.t.
Neseniai testavom nauja steigimo sistema ir ikurem 'tuscia' UAB. Turiu pasakyti sistema nuvyle ir dideliu palengvinimu nepajutome. Nesinori plestis, bet as nedeciau dideliu vilciu i nauja NVO registravimo tvarka, juolab i kaina!

Visuomenininkas|2011-07-11 04:35

Jo tai Šimašius (toks teisingumo ministras) kaip visada gryba bus supjovęs! Žadejo, kad jau vasarą galima bus isteigti Viešają istaigą internetu, atejo vasara o viešuju istaigu steigime nieko naujo! Bet gi ne pirmas kartas, kai politikai pazada ir neištesi ir ko aš dar stebiuosi?!
Šitas ministras dirba notarams o ne viešajam interesui.
Gaila žinoma, bet taip jau yra!
Palikti komentarą
  1. * - žvaigždute pažymėtus formos laukus užpildyti būtina!



A. Macijausko premija
Nmedia 2010

Naujausios temos

Populiariausios temos

Karštos diskusijos

Nauji komentarai

© 2009 - 2012 VšĮ „Žurnalistika kitaip“. Visos teisės saugomos. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimą.