2012 m. vasario 06 d., Pirmadienis

Tiesiog nuomonės

Nuo propagandos anatomijos...

Parengė Tomas Keršys
2010 m. sausio 19 d., Antradienis
Tomas Keršys

Tomas Keršys (Nuotr. iš asmeninio archyvo)

Individas visą laiką siekia būti priklausomas. Priklausomas aukštesnei sistemai, nei jis pats, nei jo šeima ar bendruomenė. Na, galbūt išskyrus gentines bendruomenes.

Tačiau ši nuolatinė siekiamybė  būti priklausomam skirtingu istorijos etapu turėjo skirtingas prasmes. Jeigu minėtose gentinėse struktūrose ši aukštesnė struktūra, vadinkime ją transcendentine struktūra, buvo visai šalia tarp mūsų, - veikė, jėgų ir energijos  pavidalu - Aukščiausias dangaus dievas, vėliau Motina Žemė, tai pasauliui vystantis į ašinę teologinę sistemą, ši transcendencija nutolo nuo žmonių ir tapo per tolima, nepasiekiama. Taip būti negali. Istorija rodo, jog kiekvienąkart, kai žmogus stengiasi objektizuoti jį supančią aplinką ir atsisakyti Dievų, jie sugrįš atgal. Tik kitu pavidalu. O kaip mes pavadintume dabartinę situaciją, kalbant apie minėtuosius procesus? Nei politeistine, nei monoteistine, nei apskritai teologine ar jokiais būdais transcendentine jos nepavadinsi. Pasaulis yra objektyvus, tiek, kiek jis yra objektyvus. Mokslas, pažanga, ginklavimosi varžybos ir agresija - štai toks yra dabartinis pasaulis. Be abejo, kelti panikos čia taip pat nereiktų, šis procesas vyksta jau nuo XVI a. Nuo tada, kai žmonija sukosi monoteistiniu ratu, tarsi užmigusi ir staiga sugalvojo prisiminti Antikos filosofiją. O ką teigė Aristotelis? Pasaulis yra objektyvus. Šios pasaulėvokos modelio pagauta vakarietiškoji krikščioniškoji visuomenė tuoj pat ėmėsi veiksmų: mokslas, tiesa, šviesa, kūryba ir visa kita. Skambiai vadinamas Renesansas. Žmonės pradėjo suvokti, kad jie patys gali būti kūrėjai, valdyti supančią aplinką, ką ir įrodė tiek Isaocas Newton’as, tiek Kopernikas. Pirmasis netgi teigė, kad Šventoji Trejybė negali egzistuoti nes ji nėra objektyvi. Smūgis vienai svarbiausių žmonijos institucijų. Vėliau Marx’as jam talkino “Religija yra sergančios visuomenės simptomas”. Taip pirmame plane atsiranda mokslininkai, sociologai ir kiti lyderiai, kurie veda žmones geresnio gyvenimo link. Protas ir logika - tai dabartinio pasaulio esmė. Bet ar tikrai žmonės gali būti nepriklausomi ir gyventi vien iš objektyvių paskatų? Kaip ir minėjau pradžioje - ne. Ir tai labai gerai nusako reiškinys, pradėjęs formuotis tuoj po įspūdingojo Renesanso. Propaganda.

Žodis kildinamas iš lotynų kalbos ir reiškia „įtikinėti, sėti”. Bendriausiu atveju propaganda apibrėžia tam tikrų idėjų skleidimą, tačiau praktikoje ji apibūdinama, kaip melas, dekonstrukcija, manipuliavimas, psichologinis karas ir „smegenų plovimas”. Iš tikrųjų, tai nelabai norėčiau sutikti su minėtaisiais viešojoje erdvėje eskaluojamais apibūdinimais, dėl vienos paprastos priežasties - visais laikais žmonės buvo linkę viską mitologizuoti, idealizuoti arba dramatizuoti. Tad Propaganda nėra jau toks smegenų plovimas (brain-wash), kaip kad gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Greičiau tai objektyvios tikrovės pavertimas subjektyvia ir priimtina individams, kaip aukštesnė egzistencijos struktūra, priešingai nei religija, kuri transcendentinę tikrovę linkusi traktuoti, kaip objektyvią. Propaganda yra pagrindinis įrankis formuojant visuomenės nuomonę, įtvirtinant ideologinius konstruktus, labiausiai paplitusius politinėje ir valstybės valdymo dimensijoje. Tai tarsi religinis substitutas anapusinę dvasinę struktūrą projektuojantis objektyvioje tikrovėje. Svarbiausiais klasikinės Propagandos pavyzdžiais traktuojami Sovietų Sąjunga, Šiaurės Korėja, Fašistinė Vokietija, Lotynų Amerika, Kinija. Akivaizdu - visos šios valstybės yra militaristinės ir Propaganda joms reikalinga karinei bendruomenei suburti ir naujoms žemėms užkariauti (ką ir galima buvo stebėti Pirmojo bei Antrojo Pasaulinių karų metu). Taigi, natūralu būtų Propagandą sieti su užkariavimu ir kitaminčių eliminavimu. Individas jau nuo civilizacijos pradžios laviravo tarp agresijos ir socializacijos: tokia jau gyvūniška jo prigimtis. Socializuotis jam padėdavo mitas; Renesansui mitą sužlugdžius išryškėjo agresyvioji prigimtis, kuri, vedama aukštinamojo proto ir logikos, sukūrė naujus propagandinius mitus, vedusius į gyvūniško instinkto realizaciją. Tačiau XX a., o tiksliau industrializacija ir kapitalizmo užuomazgos Pasauliui atnešė naujus iššūkius, ir politinė - militaristinė propaganda buvo priversta adaptuotis prie naujųjų iššūkių. Kodėl?

Šiuolaikinis sociumas, kuriam pradžią kaip tik ir davė Antrasis Pasaulinis karas, visiškai nepanašus į nei vieną iš praeities egzistavusių civilizacijų. Mes esame pirmoji informacija perkrauta, hipertrofuota ir vis globalėjanti populiacija, nuo gyvybės atsiradimo laikų (bent jau riamiantis rašytine istorija). Eksponentiškai tobulėjant technologijoms, nacijai vis labiau virstant į konceptualinę, sąmonės visuomenę, bei religijai vis mažiau įtakojant visuomenės raidą, didėja atotrūkis tarp mentališkai stipriai ir silpnai išsivysčiusios žmonijos.

Straderudas teigia, jog šiuolaikinis žmogus yra sumišęs - jis nežino, kas yra, kodėl jis yra, ir tapatybės suvokimas esti labai miglotas. Natūraliai kyla klausimas: kaip valdyti individus? Kaip priskirti jiems vieną ar kitą ideologinį konstruktą ir priversti juo patikėti? Arba, žiūrint iš šiuolaikinės kapitalistinės perspektyvos, kaip priversti individą pirkti? Būtent taip šiandien suvokiama socialinė sistema. O pirkti galima viską, kas tik objektyvu. Tik ne viskas įvardijama, kaip prekė. Šioje vietoje patį didžiausią vaidmenį atlieka masinės komunikacijos priemonės su komerciniu vienetu priešaky (kapitalizmo padarinys), kuris tarsi skleidžia naująją religiją, bei vertybių instituciją, kuriam jis atstovauja. Kodėl tai vyksta? Nuo industrializacijos pražios buvo aišku, agresyvios karo pramonės įtakotai gamybos plėtrai, didėjant pasiūlai ir paklausai bei kultūriniams skirtumams pamažu siaurėjant arba, kaip JAV atveju, visai nesant, pelno gavimas taps labiau iššūkis, negu gamink-parduok veikla. Tam buvo sukurti Propagandos bei Ženklodaros (branding) modeliai, kurie paprastai vadinami Marketingu ir Viešaisiais ryšiais. Tiesa, to, kas tuo metu vyko rinkoje (maždaug antrasis-trečiasis pastarojo amžiaus dešimtmečiai), negalima būtų vadinti stipria ženklodara. Tai greičiau vis dar buvo naujosios mitologijos aušra, naujojo prekių fetišizmo užuomazgos ir vertybių perkainavimo išvakarės. Unilever pagamino muilą ir pardavinėjo jį kaip... muilą. Coca-Cola buvo vaistas. Vėliau gėrimas. Didžiosios pasaulio korporacijos prieš Pirmąjį pasaulinį karą, kai rinką buvo dar galima buvo vadinti sąmonės ir gamybos viduramžiais, matė savo publiką kaip As, Bs, C1, C2s, Ds1 ir pan. socio-ekonomines grupes. Kitaip tariant - tu namų šeimininkė arba ne. Vyras arba ne. Pagrindinis kriterijus, renkantis produktą (pvz. stalą) buvo kaina ir kokybė. Ir tada žmonės išrado televizorių. Ir tada pasibaigė karas. Ir pasaulis daugiau nebebus toks kaip buvo. Iki kito karo. Arba iki tol, kol sugalvos grąžinti senąją transcendenciją ten, kur ji ir buvo. Komercinė propaganda.

Tęsinys




Griežtai draudžiama informaciją kopijuoti, dauginti, platinti, republikuoti, panaudoti interneto svetainėse arba kitose informavimo priemonėse be raštiško VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.zurnalistika-kitaip.lt kaip šaltinį su aktyvia nuoroda. Visas leidinio turinys yra apsaugotas anti-plagijavimo sistema COPYSCAPE.
Žurnalistika kitaip
Komentarų skaičius: 24

Fredis*|2010-01-19 08:20

Jūrate, galima šio straipsnelio nekomentuoti (žiūriu į tavo besišypsančią kaip Mona Lisa nuotrauką), juo labioau, Tomas K. dar žada tęsinį....

Jūratė A.|2010-01-19 08:47

Fredi*, galima nekomentuoti, bet pakomentavote. O kad ne į temą - jau nesistebiu. :)
Ačiū ir už tai.

z-analitikas|2010-01-19 08:54

O zmogau! Ir vel gerbiamas p. Kersys priraizge protingu zodziu. O zmogau! Tu matyt mane nori nuzudyti, man po praejusio politologinio pamastimo apie ziniasklaida ir dar apie kazka virskinimo traktas streikavo visa savaite, o uosve lezuvi nusisuko.

politologas|2010-01-19 09:14

Z-eksperte, gal tu apsilankyk vaistineje ir nusipirk koki "raniberl", tai perskaitysi straipsni iki galo. Jei truksta politologiniu ziniu laikas apsisviesti siek tiek, arba politologijos vadoveli isigyti. Tomas Kersys ir propagandos teorija. Destruktyvios konstrukcijos mintis.

z-analitikas|2010-01-19 15:39

Gerbiamas politologe,
Niekas taip straipsniu neraso. Straipsnis labiau panasus i tarptautiniu zodziu zodyna arba i politologijos referata. Truksta tik literaturos saraso gale. Visa informacija turi buti perteikta skaitytojui suprantama kalba. Straipsnis turi buti lengvai skaitomas. Jeigu yra naudojami tarptautiniai terminai jie turi buti sumazinami iki minimumo.
Geros dienos.

Inga|2010-01-19 16:27

Zurnaliste Tomai, as priestarauju jusu straipsniui. Jus rasote, kad religija yra propoganda. Ar jus pats, Tomai, nors zinote, kas yra religija? Ar esate pats nors kiek pasidomejes ja? Toks jausmas, kad jums reikejo paruosti straipsni, tai ir paruoset teigdamas, kad religija yra propaganda. Pasiaiskinkite zurnaliste Tomai Kersy.

Fredis*|2010-01-19 16:29

Labai teisinga Ingos pastaba.

z-analitikas|2010-01-19 16:40

Miela Inga, gal Jums jau laikas atsibusti ir atmerkti akis. Internete yra begales informacijos saltiniu, kurie moksliskai irodo, kad religija tai yra tik viena is daugelio zmonijos valdymo formu. Rekomenduociau, Inga, Jums pasinaudoti google visagale ir t.t.

Inga|2010-01-19 16:56

Kaip tu dristi, z-analitike, taip sakyti. Ar tu esi tas nenaudelis zrnalistas Tomas? Man atrodo mums reiketu apie tai pasikalbeti. Tunet nenutoki apie ka rasai.Visi pastoviai bando sumenkinti Dievo egzistavima savo prielaidomis. Ar tu, zanalitike, ar kaip tave ten ar tu esi perskaites nors Biblija, kad dristi taip sakyti?

z-analitikas|2010-01-19 17:01

Gerbiama Inga, as nesu zurnalistas Tomas, as komentatorius pasirases eksperto vardu nesu zurnalistas ar religijos ekspertas... Esu vedes ir turiu vaiku :) Neketinu su Jumis gincytis sia tiema, tai butu tuscias laiko svaistymas. Jus Inga, turite savo nuomone as turiu savo nuomone siuo klausimu. Jus neitikinsite manes savo pozicija, as neitikinsiu jusu savo.

Inga|2010-01-19 17:07

z-analitite ir zurnaliste tomai kaip jus dristat. fredi padek tu man jos itikinti tu gi protingas komentatorius. fredi ka tu manai. fredi, tu juk vaikstai i baznycia, pameni, tu rasei, kad kiekviena diena uzeini.

Simona|2010-01-19 17:19

Maniaku susirinkimas :). Relax, kam reikia, tas tegul zegnojasi, kam reikia tegul nekreipia demesio i dievus. Tai koks skirtumas cia dabar jums vienam kita itikineti nesuprantu.
O apie propaganda dabar kalba visi univerai ir destytojai. Toks laikas. Visai idomu paskaityt sita tema laisvesniu stiliumi.
man patiko. Liuks.

politologas|2010-01-19 17:32

Ziurek, koks z-ekspertas protingas. Straipsnio neskaites, o ginciajasi. Kas ten rase, kad virskinimo traktas sutriko beskaitant, gerbiamam ponui z-ekspertui.

Inga|2010-01-19 17:45

Patys jus nezinote, ka rasote ir komentuojate. As jumis nusivylus, bet as jums atleidziu. Mes juk visi broliai ir seserys.

Fredis*|2010-01-19 18:20

Inga, aš tau pritariu, politologą irgi nuvilsiu, nes straipsniui paskyriau ryte 5 min., nemanau, kad čia protingai parašyta, man smagiausia pasiginčyti, deja, viskam pritariu ką rašo z-ekspertas ir Inga, nors jų požiūris į realigiją skiriasi.
Man patinka ir Tomas K. - gabus studentas, turbūt daug skaito, dar klaižioja rūke, kai subręs, tai jo sakiniai bus suprantamesni, dabar daug šiukšlių, du žodžiai iš trijų tekste nereikaling
Visiems - sėkmės ir laimės darbuose, 3 val., o gal 4 val. manęs prie kompiuterio nebus, o jūs, ginčykitės, aš paskaitysiu ką parašėte.

51.8|2010-01-19 21:29

"Religija yra sergančios visuomenės simptomas."
Bėda ta, kad pasaulyje nerasi nei vieno žmogaus, neturinčio savo religijos. Krikščionybė gaunasi tokia jau subanalėjusi religija prieš šiuolaikines. Religijos įvairios ir įvairiuose sluoksniuose įvairiai reiškiasi.
išvada - visi mes ligoniai.

Inga|2010-01-19 21:39

Kaip jus dristat? Kur jusu supratingumas religingiems zmonems ir is viso kas cia per pseudonimas, cia kas krepsinio komandos numeris? Nenuostabu, kad nieko neismanote apie religija, Matyt krepsinio kamuolis i jusu mastymo organa pataike.

z-analitikas|2010-01-19 22:04

Na, Inga tu cia uzlenkei "Fredi padek", nejuokink zmoniu. Fredis kaip zmogus yra siauros specializacijos, politologas.
Mato pries savo nosi tik, politika ir daugiau nieko. Ar dar nepastebejai, kad visada bando diskutuoti apie politika ir kisa
visokias politinias mintis. Jei kalba uzeina apie kita sriti, kas su politika nesusije, Fredis netgi keliu risliu sakiniu suristi negali.
Ir pjaunasi jis pas Artura Racia bloge su juo, matyt del to, kad kasnio sotaus nepasidalino praeityje.

z-analitikas|2010-01-19 22:08

P. S. Inga, Arturas Racas tai politikos apzvalgininkas. jei ka, racas.lt

Inga|2010-01-19 22:15

Neaiskink man izulus vaikine, kas yra Arturas Racas. Galvoji as nezinau As jo bloga kiekviena diena skaitau. Nemanyk, kad as esu tokia neisprususi kaip tu

51.8|2010-01-19 22:22

O čia yra tokių, kuriems labai aukšta ligos stadija. Negadinkite paskutinių neuronų komentatorių ginčams. Atrodote mažiausiai beviltiškai.
Ir apskritai, straipsnis ne tik apie religiją.
Dar čia gera mintis "Propaganda yra pagrindinis įrankis formuojant visuomenės nuomonę".
Vos nepamiršau dėl pseudonimo. Man krepšinio kamuolys pataikė į mąstymo organą, bet kai kam reikėtų tyčia juo trinktelėt, kad pradėtų tas organas veikti.

seichas|2010-01-19 22:59

Žiūriu linksma čia pas jus. Straipsnis apie batus, o jūs apie triusikus baratės.

konsultantas|2010-02-16 00:53

Kaip internete vykdoma propaganda ir formuojama visuomonės nuomonė?
http://fingerlithuania.blogspot.com/2010/02/kaip-vykdoma-propaganda-ir-visuomones.html

civilis|2011-12-29 15:49

Z-Analitikas labai patenkintas savimi, todel nesavikritiskas. Religijotyra tikrai neuzsiiminejo.
Jo citata apie religija pateikta be konteksto. Kardinaliu pasisakymu gaudymas. Kaip sovietmeciais "sukiai", neiisigilinant i esme.
Palikti komentarą
  1. * - žvaigždute pažymėtus formos laukus užpildyti būtina!



A. Macijausko premija
Nmedia 2010

Naujausios temos

Populiariausios temos

Karštos diskusijos

Nauji komentarai

© 2009 - 2012 VšĮ „Žurnalistika kitaip“. Visos teisės saugomos. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimą.