2012 m. gegužės 22 d., Antradienis

XXI a. įdomybės

Naujos Lietuvos mokslo „reformos“ kvepia neskaniai

2011 m. sausio 18 d., Antradienis
moksliniai tyrimai

Klastojami straipsnių kiekiai: „reikalingiems“ žmonėms jų pridedama, o „nereikalingiems“ – nuimama.

Mane pasiekia labai įdomios žinios iš Lietuvos. Įdomios ir keistos… Panašu, kad Lietuvoje prasidėjo mokslinių institutų „apsivalymas“. Pirma mintis - tai sveikintinas dalykas, nes juose jau seniai kvepėjo stagnacija. Tačiau, išgirdus kokiais kriterijais remiantis visa tai vykdoma, apėmė keistas jausmas - tarp graudulio ir pykčio.

Pasirodo, pagrindinis mokslininkų vertinimo kriterijus – per pastaruosius 5 metus jų publikuotų straipsnių skaičius. Ir ne šiaip straipsnių, o straipsnių žurnaluose, kurie yra indeksuojami „Thomson Reuters Web of Science“ (anksčiau vadinta „ISI Web of Science“). Iš pirmo žvilgsnio, teisingai: nebekreipiame dėmesio į straipsnius, spausdintus nevertinguose žurnaluose, skatiname mokslininkų produktyvumą, orientuojamės į Vakarus. Tačiau dėl tokio vertinimo kyla ir problemų:

1. Neatsižvelgiama į žurnalų kokybę. Net įtraukti į „ISI“ sąrašą moksliniai žurnalai turi nevienodą Impact factor (IF) – citavimo faktorių. Šis faktorius parodo žurnalo citavimo dažnumą, jo svarbą mokslo pasaulyje.

Vakaruose, vertinant mokslinę veiklą, žurnalų IF‘ui skiriamas ypatingas dėmesys. Vienas straipsnis tokiuose žurnaluose kaip „Cell“(IF = 31,152), „Nature“ (IF = 31,434), „Science“ (IF = 28,103), „New England Journal of Medicine“ (IF = 47,05) gali būti vertingesnis nei dešimt straipsnių, pavyzdžiui, „Veterinary research communications“ („VRC“)(IF = 0,63). Tačiau pagal lietuvių „reforminę“ sistemą straipsnis minėtame „VRC“ būtų prilygintas 1:1 straipsniui „Nature“ leidinyje…

2. Neatsižvelgiama į autoriaus vietą straipsnio autorių sąraše. Išskyrus išskirtinius atvejus (dažniausiai, kai autorių yra daugiau nei 15), autoriai šalia publikacijos surašomi neatsitiktine tvarka: pirmas autorius būna atlikęs eksperimentus ir parašęs straipsnį, antras – daugiausia padėjęs pirmajam (galbūt atlikęs keletą eksperimentų, galbūt padėjęs rašyti). Jei keli autoriai vienodai nusipelnę projektui, tai ir būna parašoma prie jų vardų. Tokiu atveju jie visi yra laikomi pirmais autoriais. Kartais pagal panašų principą pasitaiko ir keli „antri“ autoriai. Taip pat labai svarbus yra paskutinis autorius. Dažniausiai tai – projekto vadovas. Paskutinis autorius (kartais pirmas) dažniausiai būna kontaktinis asmuo, t.y. straipsnyje nurodomas jo adresas, kad besidomintys konkrečiu straipsniu, galėtų susisiekti. Visi kiti autoriai – bent kažkiek prisidėję prie projekto: padarę vieną, kitą eksperimentą, prisidėję prie rašymo, davę ką nors laboratorijai (pvz., antikūną) arba tiesiog „patikę“ vadovui (būna net taip!).

Vertinant mokslininko veiklą, Vakaruose didžiausias dėmesys skiriamas studento, doktoranto ar postdoktoranto pirmo ir antro autoriaus darbams, o laboratorijos vadovo - paskutinio autoriaus darbams. „Vidurinės“ autorystės vertinamos atskirai ir neturi tokios reikšmės.

Deja, lietuvių „reforma“ taip pat šito neatspindi, taigi pritaikę antrą taisyklę jau galime pasakyti, kad penkto autorių sąraše esančio mokslininko straipsnis „VRC“ būtų prilygintas 1:1 straipsniui „Nature“, kuriame mokslininkas yra pirmas autorius… Kaip matote, kuo toliau, tuo gražiau…

3. Neatsižvelgiama į straipsnių citavimą. Kasmet publikuojama tūkstančiai mokslinių straipsnių. Ar jie visi vienodai vertingi? Geriausiai straipsnio vertę mokslui parodo jo citavimo dažnumas. Kiek mokslininkų pacituoja darbą, tiek jų parodo, kad įvertino ir savo darbus atliko remdamiesi cituojamais atradimais.

Mano nuomone, citavimų kiekis geriausiai parodo mokslininko darbo kokybę. Žinoma, gali būti taip, kad mokslininkas atliko vieną darbą, kuris yra labai dažnai cituojamas, o kiti jo darbai nėra vertingi. Šiuo atveju labai padeda taip vadinamas „H indeksas“.

„H indeksas“ – tai N skaičius straipsnių, turinčių N arba daugiau nei N citavimų. Pateiksiu pavyzdį. Sakykime, mokslininkas parašė 27 straipsnius. Vienas iš jų cituotas 90 kartų, antras – 17, trečias – 12, ketvirtas – 9, penktas – 6, o visi kiti po vieną arba nei karto. Vadinasi, šio mokslininko „H indeksas“ bus 5, nes penki straipsniai turi daugiau nei 5 citavimus, o kiti - mažiau. O dabar pateiksiu dviejų Lietuvos mokslininkų pavyzdžius.

ISI  Web of Science

Vardų neminėsiu dėl etinių sumetimų, tačiau skaičiai, kuriuos matote, yra tikri, paimti iš „Web of Science“ tinklalapio. Abu šie mokslininkai (pavadinkime juos mokslininku A ir mokslininku B) yra laboratorijų vadovai Lietuvos moksliniuose institutuose. Kaip matote, mokslininkas A iš viso turi 6 straipsnius (results found), iš viso yra cituotas 26 kartus (sum of the times cited) bei turi „H indeksą“ 3. O dabar pažiūrėkime į mokslininką B, kuris iš viso turi 16 straipsnių, yra cituotas 1563 kartus bei turi „H indeksą“ 13. Šiuo atveju neminėsiu nei žurnalų kokybės, nei autorių eiliškumo, tik galiu pasakyti, kad ir tuo atveju pranašumas akivaizdžiai būtų mokslininko B pusėje. Išduosiu jums paslaptį: pagal Lietuvos „reformatorių“ sistemą mokslininkui B gresia nemalonumai, ne jis per paskutinius 5 metus nepublikavo nė vieno „VRC“ straipsnio. Mokslininkas A tokių problemų neturi – visi 6 jo straipsniai publikuoti per pastaruosius 5 metus. Trys iš jų kol kas necituoti nė karto. Tiesą pasakius, aš niekaip neįsivaizduoju, kaip toks žmogus galėjo tapti laboratorijos vadovu. Tiesiog tai netelpa į mano „emigrantinę“ galvą…

Prie viso to, ką išvardinau, reikia paminėti faktą, kad net ir ši „reforma“ Lietuvoje nevykdoma švariai. Iš patikimų šaltinių žinau, kad klastojami straipsnių kiekiai: „reikalingiems“ žmonėms jų pridedama, o „nereikalingiems“ – nuimama.

Deja, labai retai kas Lietuvoje turi priėjimą prie „Web of Science“. Kadangi manau, jog ši situacija yra klaiki, pabaigai norėčiau pasiūlyti nemokamai bet kuriam mokslininkui atsiųsti jo „Web of Science“ duomenis tokia forma, kaip matote A ir B atvejais. Mano elektroninio pašto adresą galima surasti per paieškos sistemą, taip pat jis žinomas redakcijai. Siųsiu tik Jūsų paties (pačios) duomenis, todėl rašykite iš institucijos elektroninio pašto.




Griežtai draudžiama informaciją kopijuoti, dauginti, platinti, republikuoti, panaudoti interneto svetainėse arba kitose informavimo priemonėse be raštiško VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.zurnalistika-kitaip.lt kaip šaltinį su aktyvia nuoroda. Visas leidinio turinys yra apsaugotas anti-plagijavimo sistema COPYSCAPE.
Žurnalistika kitaip
Komentarų skaičius: 21

Jonux|2011-01-18 10:26

Post sricptum

Beje, siame straipsnyje pamirsau pamineti dar viena gana svarbu dalyka, kuris atsitinka, vertinant tik ISI indeksuojamus straipsnius: ignoruojami nauji geri zurnalai. Zurnalui reikia 2 metu, kad butu galima sukaiciuoti jo IF. Tai standartine procedura: primas IF skaicuojamas is pirmu 2 metu. Todel nemazai potencialiai geru zurnalu IF tiesiog dar neturi. Taciau, reiktu atsizvelgto kas tai per zurnalai. Jei zurnalas pvz. priklause "Nature" (kaip kad "Nature Medicine, "Nature Genetics", "Nature neurosciences" ir t.t.) arba "Cell" ("Cancer cell", "Molecular cell", "Developmental cell", "Neuron" ir t.t.) zurnalu grupei, net jei jis ir naujas, jis garantuotai atitinka auksciausio lygio reikalavimus ir po 2 metu tures labai grazu IF. Taciau pagal LT sistema, toks zurnalas butu bevertis, palyginus su mano minetu VRC

*Tata|2011-01-18 13:33

Na ir kam gi šitaip sudėtingai vertinti mokslininkus?:D Žiūrėk, apsiriksi, tai į priekį "išsiverš" visai nepageidaujamas asaba. Lengviausias kelias kuriuo eina mūsų mokslo ir švietimo sistemos "reformatoriai", tai suskirstymas į "savus" ir "likusius". Savus - prie lovio; likusius - "už borto".

Našlė juodoji|2011-01-18 13:57

Kažin kas Jonuxui neparašys. Tokia maža problema švietimo ministerija nesirūpins, mokslo taryba irgi nieko nedarys. Lieka patys mokslininkai. Vargšeliai nuskriausti nedrįs prašyt rezultatų iš tos sistemos.
Šitą tekstą reikia pakabinti prie LMT durų ir žiūrėt, kas pirmas jį nuplėš. :D
Bet iš principo pritariu Tatai. Šitiek biurokratizmo ir vertinimo kriterijų net Lietuvos darbo birža su žemėtvarka kartu sudėjus neturi. :D

z-analitikas|2011-01-18 15:44

Ech, mokslininkai tie Lietuvos mokslininkai. Lengva tau, Jonai, kalbėti turint šiltą mokslininko vietelę Šveicarijoje. Padirbtum tu Lietuvoje už 2500lt ant poperiaus, pajustum tikrą mokslo skonį. Lietuvoje turi turėti pažinčių, kitaip niekas tavęs neįvertins, o tai dar žiūrėk ISI indeksą neteisingai suskaičiuos. Pedofilų, kedofilų klanai Lt egzistuoja ir mokslofilų klanelis Lietuvoje yra. Dirba jie susiveniję Lietuvos universitetuose, argi, Jonai, negirdėjai kaip seni užsilikę nuo sovietmečio laikų profesoriai joja ant jaunų ir gabių darbuotojų, kad būtų palaužta jų iniciatyva, jų naujoviški revoliuciniai metodai. Turi dirbti, tamsta, pagal jų metodus arba nematyti tau darbo Lietuvos universitetuose už varganą gruščiko atlyginimą.

Jonux|2011-01-18 15:58

Mano vieta ne silta, Sveicarijoje siltu vieteliu nera, ir jas prarasti yra labai lengva. Kol negauni patovios profesoriaus vietos, viskas gali butu labai laikina, nes dazniausiai priklauso nuo finansavimo. Nuo tada, kai atvaziavau i Sveicarija jau dirbu 6 vietoje....
Be to del to ir rasau apie sias LT problemas, nes suprantu, kaip sunku Lietuvoje buti mokslininku. Norisi nors kazkuo padeti zmonems, is kuriu akivaizdziai tyciojamasi... O geriausia juk butu nusispjaut ir patylet, kaip kad daro 99% lietuviu...

z-analitikas|2011-01-18 21:34

Jonux, kažkada bekomentuodamas gavau įdomų patarimą berods iš tamstos komentatoriaus Tata. Žodžia skambėjo maždaug taip, interpretuoju "Gal, tamstele, reikėtų savimi rūpintis, ne kitų problemas žiūrėti" :)

*Tata|2011-01-19 06:51

Mielasis "Z - analitike",
Rytų išmintis sako kad: "Tiesa guli ne kalbėtojo burnoje, o klausytojo ausyse". Mano patarimą Jums, interpretavote klaidingai, bet tikriausiai supratote jį taip, kaip "išgirdo Jūsų ausis":). Geros Jums dienos.

Jonux|2011-01-19 11:03

"savimi rūpintis, ne kitų problemas žiūrėti" yra lietuviu credo!
kazkada Vilniuje apvoge mano buta. Policija sake, kad "darbavosi" neprofesionalai, nes metalo pjukliukais pjauste vyrius ir pan. Isivaizduokite, kiek buvo triuksmo, bet kaimynai nieko nemate bei negirdejo... Matyt labai kietai visi miega...

D|2011-01-19 14:23

Tikra tiesa parasyta straipsnyje ir trukumai kai kurie isvardinti. labiausiai liudina tai tie nesaziningi nesvarus dalykeliai... beje, jei mokslininkas gauna 2500 tai cia super. Mano alga i rankas 1400 vyresn. m.d. deja... kalbeti ir rasyti apie reformos eiga butina, tik diskutuojant ir viesai kalbant galime isvengti klaidu ir nesaziningumu. viesumas - musu ginklas :)

Jonux|2011-01-19 15:28

Sutinku su D del algos... Man "siule" labes vadovo alga 2300 "ant popieriaus".... tik niekas negarantavo, kad mane ten ims :D

D|2011-01-20 09:50

manau reikalavimas kazkiek straipsniu tureti per paskutinius 5 metus yra teisingas, tai rodo, kad zmogus dar dirba, neapsnudo neuzmigo ant lauru. O viso gyvenimo straipsniai rodo staza, kompetencija. kartu sudejus gaunasi tikras vertinimas.

Jonux|2011-01-20 09:54

manau reikalvim,as turetu buti tureti pirmo, antro ar paskutinio autoriaus straipnsiu, o ne tiesiog strapsniu, prie kuriu tave prirase pazistami...

D|2011-01-21 14:28

tai jo, turi buti kompleksinis vertinimas

Macelka|2011-01-23 18:53

Jonai baik but jonux ir greiciau grysk i lietuva ,nes cia tokiu zmoniu truksta kurie paaiskintu musu valdziai kaip reikia gyvent :)

Jonux|2011-01-24 00:59

Valdziai aiskinimai nepadeda, betdemokratineje valstybeje gana nesusnku vandzia pakeist ;)

D|2011-01-24 09:55

faktas, kad turetu atsizbelgt i straipsnio autoriu eiles tvarka

Fiodorkovskis|2011-01-26 23:19

Is tikruju susirupine svietimo reforma jau grizta. http://conference.delfi.lt/web/conference.show.sym?id=56

Jonux|2011-01-27 17:59

praeita vasara buvau biotech. institute... ten isgirdau idomia fraze: "..man atrodo cia tik Matuliui vieninteliam gerai...". O jeigu rimtai, grizta vienetai...

Jonux|2011-01-28 01:07

Beje, tenesupyksta ant manes Dr. Matulis (siaip jis labai malonus zmogus), bet jis pasidare labai gera reklamma (arba kaip jus LT megstat vadinti piara) is to savo grizimo. Kai Dr. Valius grizo 1994-ais ar tai 1995-ais, jaut tiklsiai netasimenu, joki laikrasciai apie tai nerase, jokios televizijos apit tai nerode... O grizo jis, drisiu pasakyti, su zymiai solidesnemis publiskacijomis nei Dr. Matulis...
Beje, matau kad Fiodorovskis norejo man ikasti fraze "Is tikruju susirupine svietimo reforma jau grizta". Kagi gerb. Fiodorovski, nuosirdziai siulau paklausti pacio Dr. Matulio (beje visiskai nejuokauju) ar as kam nors LT reikalingas. As tikiuosi, kad Daumantas nemeluotu ir pasakytu tiesa ;)... jis puikiai zino apie ka as kalbu...

D|2011-02-01 14:27

LT visi bijo geresniu - nes nukonkuruos :D Geriau, kad negristu. Gaila, kad taip...

Jonux|2011-04-19 10:47

nebutinai geresniu... neteigiu esas uz ka nors geresnis. Tiesiog stebina Lietuvos politika. Siuo metu tokios salys, kaip Kinija, Indija stengiasi pritraukti savo emigravusius mokslininkus atgal, suteikdami jiems ivairias galimybes bei patrauklais darbo vietas. O Lietuva savo piliecius stumia...
Palikti komentarą
  1. * - žvaigždute pažymėtus formos laukus užpildyti būtina!



A. Macijausko premija
Nmedia 2010

Naujausios temos

Populiariausios temos

Karštos diskusijos

Nauji komentarai

© 2009 - 2012 VšĮ „Žurnalistika kitaip“. Visos teisės saugomos. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką VšĮ „Žurnalistika kitaip“ sutikimą.